Trzeba przyznać, że przychylając się do opinii większości Ford Falcon z 1960 roku to stosunkowo niewielki, niezbyt piękny samochód klasy kompakt. Był to pierwszy samochód klasy kompakt oferowany przez Forda choć według standardów obowiązujących w USA w latach 60-tych był to samochód określany jako small car.
Ford Falcon powstał za sprawą uporu ze strony Roberta McNamary, ówczesnego dyrektora generalnego Forda w latach 1960-61. McNamara był zafascynowany Volkswagenem Garbusem i nalegał na szefach koncernu aby rozpocząć produkcję auta taniego, które zużywało by mało paliwa. Stąd też McNamara optował za wprowdzeniem do seryjnego modelu czterocylindrowy silnik, który ostatecznie zamienono na sześciocylindrową wersję.
Zastosowano sześciocylindrowy, górnozaworowy silnik wykonany z solidnego żeliwa. Jego pojemność wynosiła 2,4l i dawała pod maską 85 KM przy 4200 obr/min. Jednostka była jak na owe czasy bardzo oszczędną – Ford Falcon na 1 galonie paliwa przejeżdżał średnio 30 mil. W latach 60-tych w USA były to wartości porażająco małe.
Do silnika standardowo dołączana była manualna, trzybiegowa skrzynia biegów. Jednak na życzenie klienta możliwe było zamienienie jej na dwubiegową automatyczną skrzynię Ford-O-Matic.
O ile silnikowo Falcon był samochodem atrakcyjnym, to jeśli chodzi o stylistykę nadwozia było to znaczne przeciwieństwo. Pierwszy kompakt Forda posiadał prostą i konserwatywną bryłę nadwozia. Z przodu posiadał pojedyncze światła pomiędzy którymi znajdował się aluminowy chromowany grill wykonany z poziomych i pionowych sztab. Nad grillem znajdowała się maska z chromowanym napisem Ford oraz tzw. scoop’em czyli sztucznym nawiewem do chłodzenia silnika.
Samochód był oferowany w pięciu wersjach kabinowych. 2- i 4-drzwiowych sedanach, 2- i 4-drzwiowych kombi oraz wersji pick-up (model Ranchero, oferowany głównie w Ameryce Płd. i USA). Klienci Forda chwalili sobie przestronne wnętrze auta oraz oferowany komfort podróży za sprawą wygodnego zawieszenia. I to mimo tego, że Falcon był krótszy o trzy stopy od królujących wtedy na rynku modeli aut typu full-size.
Choć wizualnie Ford Falcon nie był pociągający to znalazło się wielu chętnych na ten model. Skutecznie konkurował on z coraz silniej umacniającymi się na rynku autami Chryslera i General Motors. Falcon produkowany w latach 1960 – 1970 w USA posiadał trzy generacje: pierwszą z lat 1960-63, drugą 1964-65 oraz trzecią produkowaną w latach 1966-70. Poszczególne modele różnią się oferowanymi silnikami oraz opcjami wyposażenia.
Ford Falcon mimo swych niewielkich został uznany za sukces koncernu z Detroit. Łączna sprzedaż wszystkich wersji kabinowych wszystkich generacji wyniosła około 3 mln egzemplarzy. Było to sporo zważywszy na to, że Amerykanie byli wtedy znacznie bardziej skłonni wybierać duże, obszerne samochody.