Piąta generacja Forda Thunderbirda została wprowadzona na rynek w 1967 roku. Projektując nowe serię tego modelu wprowadzono sporo zmian nie tylko w kwestii stylistyki ale również mechaniki i wyposażenia. Częściowo było to wymuszone zmianą trendów na rynku motoryzacyjnym i postępem technicznym, a częściowo wewnętrzną konkurencją.
Okazało się bowiem, że po wprowadzeniu na rynek w 1964 Forda Mustanga, koncern nie chcąc doprowadzić do bratobójczej walki o klienta musiał zmienić charakter Thunderbirda. Postanowiono ostatecznie, że nowy Thunderbird będzie oferował użytkownikowi więcej luksusu i stanie się bezpośrednią konkurencją dla aut takich jak Licoln.
Thunderbird piątej generacji oferowany był w trzech wersjach nadwozia. Pierwszą i najbardziej klasyczną było 2-drzwiowe coupe z twardym dachem, kolejną była wersja z rozsuwanym dachem typu landau wreszcie ostatnią wersją było 4-drzwiowy sedan w wersji z twardym dachem. Wersja 4-drzwiowa była tą, której udział w sprzedaży całkowitej samochodu był najmniejszy. Ciekawostką może być to, że pomimo iż Thunderbirda produkowano pod koniec lat 70-tych, to nadal zastosowano w wersji 4-drzwiowej popularnie nazywane w Polsce „drzwi kurołapy”.
Sylwetka Thunderbirda była dość charakterystyczna. W latach 1967-70 przód maski przypominał paszczę dużej ryby lub otwory wlotowe myśliwców odrzutowych. Faktycznie coś musiało w tym być, bo widać, że projektanci inspirowali się tego typu podniebnymi maszynami jeśli porównamy Forda z F-100 Super Sabre. Jednak w 1970 doszło do zmiany przodu auta i wprowadzono tzw. ptasi dziób, który miał bardziej odnosić się do nazwy pojazdu. Niestety zabieg ten nie był zbyt udany i sprzedaż Thunderbirda mocno spadła.
Silniki z jakimi oferowano Thunderbirda oferowały odpowiednią ilość mocy w stosunku do wagi auta. Forda oferowano w trzech wersjach silnika V8: wersji FE 6.4 litra oferującej 265 KM, wersji FE 7 litrów z 335 KM na pokładzie oraz wersję 385 V8 o pojemności 7 litrów i mocy 370 KM. Jak widać Thunderbird miał oferować komfort wyższy od Mustanga nie tracąc przy tym zbyt wiele dynamiczności.
Thunderbird w swojej piątej generacji był produkowany do końca 1971 roku. Jego następca – Thunderbird serii 6 – miał być samochodem większym, stateczniejszym i oferującym dużo większy komfort.