Klasyczny Ford
Blog o samochodach marki Ford
RSS
  • Home
  • Mapa Strony
  • Tagi

Ford Ranger (1983–1988)

Samochody Add comments

Ford Ranger jest jednym z bardziej znanych samochodów klasy pick-up. Ford Ranger Regular Cab (1983)Pierwsza generacja, którą zostanie tutaj szerzej przedstawiona, została wdrożona do masowej produkcji w roku 1983. Jednak Ford prace nad tym modelem samochodu rozpoczął znacznie wcześniej, bo już 1976 roku.

Założeniem Forda, które przyjęto przy projektowaniu Rangera było skoncentrowanie się  na jakości wykonania i oszczędności paliwa. Zamierzano stworzyć samochód, który posiadałby możliwości takie jak Fordy z serii F ale byłby znacznie bardziej ekonomiczny.

Ranger pierwszej generacji miał bardzo wiele wspólnego ze swoim starszym i większym „bratem” – Fordem serii F. To co rzuca się na samym początku to bardzo podobna stylistyka. Obie serie pick-upów były pod tym względem bardzo do siebie zbliżone – kwadratowe światła, kanciasta sylwetka. Oprócz tego wiele rozwiązań technicznych zostało przeniesionych z Fordów serii F. Różnica w tej generacji polegała na wymiarach – Ranger był bardziej kompaktowy – oraz tym, że Rangera na życzenie oferowano w wersji z napędem na wszystkie cztery koła.

Premierowy Ranger był dostępny w kilku wersjach silnikowych. Podstawowymi jednostkami napędowymi były czterocylindrowe silniki 2.0 L (72 KM), 2.3 L OHC (86 KM) oraz diesle 2.2 L (59 KM, na licencji od Mazdy) oraz 2.8 L Cologne V6 (115 KM). W 1985 we współpracy z Mitsubishi wprowadzono do oferty silnik diesla 2.3 L (86 KM), który zastąpił silnik od Mazdy. Kolejna zamiana miała miejsce w 1986 kiedy to silnik 2.8 L Cologne V6 zastąpiono większą i znacznie mocniejszą jednostką – 2.9 L (140 KM) Cologne V6.

Również w 1986 powiększono dostępną gamę nadwoziowąFord Ranger Super Cab (1986).jpg Rangera. Wprowadzono na rynek model SuperCab, który oferował 43,2 cm więcej przestrzeni znajdującej się za przednim rzędem siedzeń. Wersja ta również posiadała odmianę z dodatkową parą drzwi w celu ułatwienia dostępu do tylnej kanapy.

W połowie roku 1986 zaprezentowano wersję Ranger GT. Samochód oferowano wyłącznie z krótką kabiną, silnikiem 2.9 L Cologne V6 i pięciobiegową manualną skrzynią biegów firmy Toyo Kogyo lub automatyczną skrzynią A4LD (na życzenie).

Produkcja pierwszej generacji zakończyła się w 1988 roku kiedy to przeprowadzono gruntowny facelifting modelu.

Na koniec warto zaznaczyć, że pierwsza generacja przez cały okres produkcji dzieliła dużą liczbę części z innymi modelami Fordów, głównie z Escortem i serią F.