Ford Ranger jest jednym z bardziej znanych samochodów klasy pick-up. Pierwsza generacja, którą zostanie tutaj szerzej przedstawiona, została wdrożona do masowej produkcji w roku 1983. Jednak Ford prace nad tym modelem samochodu rozpoczął znacznie wcześniej, bo już 1976 roku.
Założeniem Forda, które przyjęto przy projektowaniu Rangera było skoncentrowanie się na jakości wykonania i oszczędności paliwa. Zamierzano stworzyć samochód, który posiadałby możliwości takie jak Fordy z serii F ale byłby znacznie bardziej ekonomiczny.
Ranger pierwszej generacji miał bardzo wiele wspólnego ze swoim starszym i większym „bratem” – Fordem serii F. To co rzuca się na samym początku to bardzo podobna stylistyka. Obie serie pick-upów były pod tym względem bardzo do siebie zbliżone – kwadratowe światła, kanciasta sylwetka. Oprócz tego wiele rozwiązań technicznych zostało przeniesionych z Fordów serii F. Różnica w tej generacji polegała na wymiarach – Ranger był bardziej kompaktowy – oraz tym, że Rangera na życzenie oferowano w wersji z napędem na wszystkie cztery koła.
Premierowy Ranger był dostępny w kilku wersjach silnikowych. Podstawowymi jednostkami napędowymi były czterocylindrowe silniki 2.0 L (72 KM), 2.3 L OHC (86 KM) oraz diesle 2.2 L (59 KM, na licencji od Mazdy) oraz 2.8 L Cologne V6 (115 KM). W 1985 we współpracy z Mitsubishi wprowadzono do oferty silnik diesla 2.3 L (86 KM), który zastąpił silnik od Mazdy. Kolejna zamiana miała miejsce w 1986 kiedy to silnik 2.8 L Cologne V6 zastąpiono większą i znacznie mocniejszą jednostką – 2.9 L (140 KM) Cologne V6.
Również w 1986 powiększono dostępną gamę nadwoziową Rangera. Wprowadzono na rynek model SuperCab, który oferował 43,2 cm więcej przestrzeni znajdującej się za przednim rzędem siedzeń. Wersja ta również posiadała odmianę z dodatkową parą drzwi w celu ułatwienia dostępu do tylnej kanapy.
W połowie roku 1986 zaprezentowano wersję Ranger GT. Samochód oferowano wyłącznie z krótką kabiną, silnikiem 2.9 L Cologne V6 i pięciobiegową manualną skrzynią biegów firmy Toyo Kogyo lub automatyczną skrzynią A4LD (na życzenie).
Produkcja pierwszej generacji zakończyła się w 1988 roku kiedy to przeprowadzono gruntowny facelifting modelu.
Na koniec warto zaznaczyć, że pierwsza generacja przez cały okres produkcji dzieliła dużą liczbę części z innymi modelami Fordów, głównie z Escortem i serią F.