Kontynuując serię wpisów dotyczących głównych konkurentów Forda przede wszystkim na rodzimym rynku amerykańskim postanowiliśmy dziś zaprezentować Chevroleta Berettę.
Beretta to przednionapędowe coupe, które marka koncernu General Motors produkowała w latach 1988-1996. Model ten wytwarzano wraz z bliźniaczymi modelami Chevrolet Corsica i Pontiac Tempest sedan. Zaś sam samochód zaprojektowało Chevrolet Exterior Studio 3, które odpowiedzialne było za modele Camaro i Corvette.
Chevrolet Beretta oferowano w trzech wersjach: Base/CL, GT oraz najlepiej wyposażonej GTU/Indy/GTZ/Z26. W roku 1991 Chevrolet ogłosił chęć wypuszczenia na rynek kabrioletu ale ta odmiana ostatecznie nigdy nie została oficjalnie zaprezentowana.
Lata 1988-89 to okres produkcji wersji GTU. Model ten odróżniał się alufelgami o wymiarach 16×7″, sztywniejszym zawieszeniem, spoilerami oraz ozdobami nadwozia. Wersja GTU oferowano w kolorach czarnym, białym i czerwonym.
Inna produkowana odmiana to GTZ, która miała bardziej sportową charakterystykę i oferowała wyższe osiągi. Produkowana ją w latach 1990-1993. Na początku produkcji montowano w niej silniki Oldsmobile o pojemności 2,3l, które posiadały 180 KM (134 kW). Standardem była pięciobiegowa, manualna skrzynia biegów typu Getrag oraz mocniejsze zawieszenie. Samochód osiągał prędkość 100 km/h w 7,6 s. Co ciekawe auto miało jeden z najlepszych czasów slalomu wśród przednionapędówek. W tej konkurencji udało mu się pokonać nawet inny model Chevroleta, Camaro. Z początkiem roku 1991 wypuszczono silnik V6 o pojemności 3,1 litra, który był oferowany jako opcja dla wersji GTZ. Ta jednostka napędowa dostępna była jedynie z automatyczną trzystopniową skrzynią biegów. Niestety takie rozwiązanie negatywnie wpłynęło na osiągi samochód pierwsze 100 km/h osiąga w około 9 sekund.
Rok 1991 to rok wprowadzenia znacznych zmian we wnętrzu, zastosowanie nowego wzoru deski rozdzielczej oraz centralnego panelu. W środku pojawiła się poduszka powietrzna dla pasażera z przodu.
W 1994 wersje GT oraz GTZ zostały zastąpione przez model Beretta Z26, plasował się on w rodzinie Chevroleta pomiędzy Cavalierem Z24 a Camaro Z28. Silnik 3,1l V6 został przeprojektowany, dzięki temu uzyskano dodatkowe 20 koni mechanicznych, co dało w sumie 160KM. Nowy motor 3100 V6 dostępny był jedynie z nową, czterobiegową, automatyczną skrzynią biegów.
General Motors został pozwany do sądu przez Fabbrica d’Armi Pietro Beretta za użycie nazwy Beretta. Sprawa została załatwiona poza sądem w 1989; GM zapłaciło 500.000 $ oraz przekazało część dochodów ze sprzedaży modelu Beretta GTU na akcje charytatywne firmy Beretta.
Sprzedaż Beretyy malała z roku na rok, rynek odwrócił się od dwudrzwiowych coupe, więc w 1996 Chevrolet zakończył produkcję modeli Beretta i Corsica. Corsica została jednak zastąpiona w 1997 modelem Chevrolet Malibu, Beretta nie doczekała się następcy.