Klasyczny Ford
Blog o samochodach marki Ford
RSS
  • Home
  • Mapa Strony
  • Tagi

Chevrolet Beretta (1988-1996)

Samochody Add comments

Kontynuując serię wpisów Chevrolet Berettadotyczących głównych konkurentów Forda przede wszystkim na rodzimym rynku amerykańskim postanowiliśmy dziś zaprezentować Chevroleta Berettę.

Beretta to przednionapędowe coupe, które marka koncernu General Motors produkowała w latach 1988-1996. Model ten wytwarzano wraz z bliźniaczymi modelami Chevrolet Corsica i Pontiac Tempest sedan. Zaś sam samochód zaprojektowało Chevrolet Exterior Studio 3, które odpowiedzialne było za modele Camaro i Corvette.

Chevrolet Beretta oferowano w trzech wersjach: Base/CL, GT oraz najlepiej wyposażonej GTU/Indy/GTZ/Z26.  W roku 1991 Chevrolet ogłosił chęć wypuszczenia na rynek kabrioletu ale ta odmiana ostatecznie nigdy nie została oficjalnie zaprezentowana.

Lata 1988-89 to okres produkcji wersji GTU. Model ten odróżniał się alufelgami o wymiarach 16×7″, sztywniejszym zawieszeniem, spoilerami oraz ozdobami nadwozia. Wersja GTU oferowano w kolorach czarnym, białym i czerwonym.

Inna produkowana odmiana to GTZ, która miała bardziej sportową charakterystykę i oferowała wyższe osiągi. Produkowana ją w latach 1990-1993. Na początku produkcji montowano w niej silniki Oldsmobile o pojemności 2,3l, które posiadały 180 KM (134 kW). Standardem była pięciobiegowa, manualna skrzynia biegów typu Getrag oraz mocniejsze zawieszenie. Samochód osiągał prędkość 100 km/h w 7,6 s. Co ciekawe auto miało jeden z najlepszych czasów slalomu wśród przednionapędówek. W tej konkurencji udało mu się pokonać nawet inny model Chevroleta, Camaro. Z początkiem roku 1991 wypuszczono silnik V6 o pojemności 3,1 litra, który był oferowany jako opcja dla wersji GTZ. Ta jednostka napędowa dostępna była jedynie z automatyczną trzystopniową skrzynią biegów. Niestety takie rozwiązanie negatywnie wpłynęło na osiągi samochód pierwsze 100 km/h osiąga w około 9 sekund.

Rok 1991 to rok wprowadzenia znacznych zmian we wnętrzu, zastosowanie nowego wzoru deski rozdzielczej oraz centralnego panelu. W środku pojawiła się poduszka powietrzna dla pasażera z przodu.

W 1994 wersje GT oraz GTZ zostały zastąpione przez model Beretta Z26, plasował się on w rodzinie Chevroleta pomiędzy Cavalierem Z24 a Camaro Z28. Silnik 3,1l V6 został przeprojektowany, dzięki temu uzyskano dodatkowe 20 koni mechanicznych, co dało w sumie 160KM. Nowy motor 3100 V6 dostępny był jedynie z nową, czterobiegową, automatyczną skrzynią biegów.

General Motors został pozwany do sądu przez Fabbrica d’Armi Pietro Beretta za użycie nazwy Beretta. Sprawa została załatwiona poza sądem w 1989; GM zapłaciło 500.000 $ oraz przekazało część dochodów ze sprzedaży modelu Beretta GTU na akcje charytatywne firmy Beretta.

Sprzedaż Beretyy malała z roku na rok, rynek odwrócił się od dwudrzwiowych coupe, więc w 1996 Chevrolet zakończył produkcję modeli Beretta i Corsica. Corsica została jednak zastąpiona w 1997 modelem Chevrolet Malibu, Beretta nie doczekała się następcy.