Zetec jest to określenie wewnętrzne używane przez firmę Ford. Silniki tak nazywane to rzędowe, 4-cylindrowe silniki spalinowe, które posiadają 4 zawory na cylinder i są silnikami DOHC czyli mają dwa wałki rozrządu w głowicy.
Oryginalnie nazwa Zetec miała zastąpić nazwę Zeta, którymi oznaczano silniki o pojemności 1,6-2,0 L zaprezentowane w 1991 r. Jednak dzięki skutecznym działaniom marketingowym marka Zetec stała się niezwykle rozpoznawalna w Europie i Ameryce Północnej, Ford nadal używa tej nazwy mimo tego, że produkcja silnika Zeta zakończyła się w 2004 roku.
Nazwy Zetec po raz pierwszy użyto do silników rodziny Zeta które miały napędzać Forda Escorta mk5, Oriona Mk3 i Fiestę Mk3. Początkowo silniki były dostępne w pojemnościach 1.6 i 1.8 litra, silnik 2.0 L wprowadzono do produkcji razem z modelem Mondeo.
Silniki Zetec w ciągu 12 lat produkcji przeszły szereg modyfikacji. Egzemplarze początków produkcji można rozpoznać po aluminiowej pokrywie zaworów i aluminiowym kolektorze dolotowym. Wyposażone były w hydrauliczne popychacze zaworów które w przypadku użycia niewłaściwego oleju potrafiły zawiesić zawór (zawór pozostawał w pozycji otwartej). Problem ten rozwiązano w 1995 przy okazji pierwszej modyfikacji silnika. Otrzymał on plastikowy kolektor dolotowy i system recyrkulacji spalin EGR znany z Mondeo. Zmieniono również nazwę na Zetec-E.
Kolejna modyfikacja odbyła się w 1998. Zetec-R, bo taką nazwę otrzymał silnik, został wyposażony w rozbudowaną miskę olejową która pomogła zmniejszyć hałas i wibracje jednostki. Hydrauliczne popychacze zastąpiono mechanicznymi z płytkami regulacyjnymi oraz zastosowano dłuższe korbowody połączone z niższymi tłokami. Zmodyfikowano pompę oleju, skutkiem czego filtr oleju przeniesiono na blok. Modyfikacji uległa również pompa wody. Cechą charakterystyczną jest czarna pokrywa zaworów wykonana z magnezu a w późniejszych latach produkcji z plastiku. Wersja wzmocniona o turbosprężarkę (Duratec RS), dostarczająca 215KM napędzała Focusa RS. Kolejna wersja silnika Zetec występowała w Focusie ST170, który powstał przy współpracy z firmą Cosworth która modyfikowała głowice, dodano zmienne fazy rozrządu (VCT), zmienną długość kanałów w kolektorze dolotowym i podniesiono stopień sprężania. Silnik uzyskiwał 173KM.