Ten model samochodu marki Ford nie był nigdy zbyt popularny w Polsce. Tym bardziej spotkanie Forda Cortina z pierwszej generacji z lat 1962-1966 należy w naszym kraju do rzadkości. Jednak jest kilku właścicieli, którzy zdobyli to unikatowe cacko.
Cortina powstała niejako w odpowiedzi na sukces niewielkich aut produkcji brytyjskich firm motoryzacyjnych. Oddział Forda w Wielkiej Brytanii zdecydował jednak, że nie będzie konkurował z marką Mini, ale z większymi modelami aut jak np. Morris Oxford czy Vauxhall Victor. Cortina miała być rodzinnym samochodem o podwyższonym standardzie sprzedawanym w dużej liczbie egzemplarzy.
Pierwsze Cortiny trafiły na rynek we wrześniu 1962 roku. Ich oficjalna nazwa brzmiała Consul Cortina ale szybko została ona zmieniona na Cortina. Okazją do tego był przeprowadzony już w 1964 roku facelifting.
Cortina była oferowana w wielu wersjach wyposażenia. Najbardziej bogate były Lotus Cortina oraz Cortina GT. Pozostałe dostępne modele to Standard, Deluxe oraz Super. Niezależnie od wybranej wersji wyposażenia Cortiny sprzedawano w dwóch wersjach silnikowych: 1.2 L OHV „Kent” oraz 1.5 OHV „Kent”. Oba silniki były rzędowymi, 4-cylindrowymi górnozaworowymi jednostkami napędowymi. W przypadku wersji nadwozia to klienci Forda mieli w tutaj dość duże możliwości wyboru. Cortina była dostępna w czterech wersjach nadwozia: 2-drzwiowy sedan lub kabriolet, 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowa wersja kombi. Trzeba jednak zauważyć, że nie każda wersja wyposażeniowa Cortiny Mark I była produkowana w każdej z możliwych wersji nadwozia.
Wspomniane wcześniej silniki Cortiny były w każdej wersji wyposażeniowej identyczne. Różnica polegała wyłącznie na ustawieniach tych silników oraz detalach związanych z podzespołami . Dzięki różnym sposobom konfiguracji silnik 1,5 L OHV oferowany w Cortinie Super osiągał moc 60 KM, a w Cortinie GT już 78 KM.
Ciekawą i jednocześnie najbardziej ekskluzywną wersją Forda Cortiny był Lotus Cortina. Samochód ten oferowano wyłącznie jako 2-drzwiowy biały sedan z zielonym paskiem ciągnącym się po każdej ze stron samochodu. Również dostępny był jeden silnik – unikalna jednostka napędowa od Lotusa o pojemności 1,6 L zbudowana jednak na bazie fordowskiego silnika Kent OHV. W tej wersji Cortiny część elementów wykonana została z aluminium.
Ford Cortina Mark I został wycofany z produkcji w 1966 i zastąpiono go odmłodzoną drugą generacją tego modelu – Mark II. Model Cortina jako taki był produkowany nieprzerwanie przez pięć generacji aż do roku 1982. W tym roku bowiem został ostatecznie wyparty przez swojego następcę, Forda Escorta.