Ford Galaxie to cztery generacje dużych limuzyn produkowanych w latach 1959-1974 w USA (i częściowo w Brazylii), które przeznaczone były głównie na rynek Stanów Zjednoczonych. Galaxie był w dużej mierze pełnowymiarową limuzyną rodzinną jednak na przestrzeni lat powstało kilka wersji tego modelu. Dlatego też czasem można spotkać Galaxie, które budową zbliżone jest muscle car’ów.
Galaxie drugiej generacji trafiło na rynek wraz z początkiem roku 1960. Dość szybko po ponad roku zastąpiło ono pierwszą wersję tego modelu. Od poprzedniczki różniło go odejście od ornamentalnego stylu zdobień w kierunku nowej futurystycznej formy.
Jednak odświeżenie modelu nie przyniosło znacznego wzrostu sprzedaży. Wręcz przeciwnie, bo w początkowych miesiącach nowe Galaxie nie znalazło wielu sympatyków i sprzedaż malała. Wszystko spowodowane było wycofaniem się na początku przez Forda z oferowania 2-drzwiowego nadwozia z twardym dachem (hardtop) – najpopularniejszej wersji nadwoziowej tego modelu. Później jednak wrócono do tej wersji Galaxie.
Samochód ostatecznie można było nabyć w jednej z czterech wersji nadwoziowych: 2-drzwiowy sedan lub hardtop oraz 4-drzwiowy sedan lub hardtop bądź też 2-drzwiowe cabrio. Do wyboru były 4 jednostki napędowe: 3.5-litrowy silnik OHV I6, Y-block V8 o pojemności 4.5 L lub 4.8 L oraz flagowy napęd FE V8 mający pojemność 5.4 litra.
Druga generacja Forda Galaxie charakteryzowała się nowoczesnymi elementami wzorniczymi. Pojazd posiadał łatwo rozpoznawalny tył z napisem „Galaxie” na klapie oraz futurystycznymi światłami. Przód utrzymano raczej w klasycznej formie z efektownym srebrnym grillem oraz dużym napisem „Ford” na masce. Podwójne przednie światła, duża powierzchnia szyb (w szczególności szyby tylniej), spora ilość sprawiały, że auto wyglądało na pojazd z wyższej półki cenowej. Zaś tak naprawdę Ford Galaxie był samochodem rodzinnym średniego segmentu.
Ford co roku przechodził delikatne zmiany związane z wyglądem lub z mechaniką. Wprowadzano również nowe modele. Dla przykładu przedstawiony na jednym ze zdjęć model Ford Galaxie 500/XL w wersji 4-drzwiowy hardtop trafił na rynek dopiero w 1963 roku. Ford uważał, że sprzedaż jest na tyle dobra, że nie należy dokonywać radykalnych zmian. Dlatego też modele z poszczególnych lat różnią się od siebie w niewielkim stopniu.
Ford Galaxie od początku miał być odpowiedzią na duże auta rodzinne konkurencji czyli koncernów Chrysler i General Motors. Był on m.in. odpowiednikiem legendarnego Chevroleta Impali.
Na koniec warto wspomnieć, że podobną nazwę posiada europejski minivan Forda – Galaxy. Nazwa nie jest przypadkowa i została faktycznie zaczerpnięta od dużo starszego poprzednika z USA.