Kontynuujemy nasz cykl o autach, które były dawniej głównymi rywalami pierwszych generacji Forda Mustanga. Jednym z nich oprócz opisywanych wcześniej Chevroleta Camaro i Pontiaca Firebirda był debiutujący w roku 1970 Dodge Challenger, jeden z dwóch samochodów tzw. E-body produkowanych przez koncern Chrysler. Jednak jeśli dokładniej zainteresujemy się tym modelem Dodge’a to zobaczymy, że nie do końca został on stworzony w celu walki o rynek z Mustangiem czy Camaro. Jaki więc był ten model i do kogo był adresowany?
Posts Tagged ‘Ford’
Przedwczoraj pisaliśmy o Chevrolecie Camaro piątej generacji z 2009 roku. Postanowiliśmy pójść tym tropem i dziś zajmiemy się kolejnym rywalem Forda Mustanga, którym jest Pontiac Firebird.
Firebird jest bliźniaczym modelem wspomnianego wcześniej Camaro a jego wygląd i konstrukcja jest oparta na Pontiacu GTO. Do produkcji trafił w roku 1967, a ostatnie egzemplarze tego modelu zjechały z fabryki dopiero w roku 2002. Przez te wszystkie lata samochód zmieniał się wielokrotnie.
Dziś totalna odmiana. Nie dość, że nie zaprezentujemy dziś samochodu marki Ford, to jeszcze nie będzie to auto stare ale najnowszy cud techniki. Chodzi tutaj o najnowszą odsłonę Chevroleta Camaro 2009 czyli największą konkurencję dla takich samochodów sportowych jak Ford Mustang czy Dodge Challenger. Warto jednak złamać nasze reguły, bo nowe Camaro na sezon 2009 jest autem co najmniej intrygującym.
Ford Perfect to linia samochodów marki Ford produkowana w latach 1938-1961 przez brytyjski oddział koncernu Ford. Perfect zawsze stanowił wyższą wersję jego bliźniaczych odpowiedników – modeli Ford Popular i Ford Anglia.
Opisywana wersja 107E jest ostatnim modelem Forda Perfect oferowanym przez koncern. W na rynku pojawił się w 1959 w zmodyfikowanym nadwoziu od poprzednika czyli wersji 105E. Model Perfect 107E produkowano przez 2 lata, potem został on zastąpiony przez Forda Cortina.
W roku 1957 na rynku pojawił się nowy model samochodów marki Ford – Del Rio (znany również pod marką Del Rio Ranch Wagon). Del Rio był pełnowymiarowym kombi, który był produkowany bardzo krótko, bo do końca 1958 roku. Ford Del Rio był odpowiedzią koncernu z Detroit na nowy typ aut na rynku amerykańskim, tzw. dwudrzwiowych sportowych kombi (dziś znane jako sport wagon). Pierwszymi tego rodzaju autami były Chevrolet Nomad i Pontiac Safari.
Ford Country Sedan to pełnowymiarowy samochód typu kombi produkowany przez amerykańskie zakłady koncernu Ford w latach 1952-1974. W kwestii wielkości Country Sedan był zawsze autem lokowanym w środku gamy modeli oferowanych przez producenta samochodów z Detroit. Jednak mimo tego i tak jeśli posiadał zainstalowane dodatkowe rzędy siedzeń, to mógł pomieścić do 9 pasażerów.
Ford Galaxie to cztery generacje dużych limuzyn produkowanych w latach 1959-1974 w USA (i częściowo w Brazylii), które przeznaczone były głównie na rynek Stanów Zjednoczonych. Galaxie był w dużej mierze pełnowymiarową limuzyną rodzinną jednak na przestrzeni lat powstało kilka wersji tego modelu. Dlatego też czasem można spotkać Galaxie, które budową zbliżone jest muscle car’ów.
Galaxie drugiej generacji trafiło na rynek wraz z początkiem roku 1960. Dość szybko po ponad roku zastąpiło ono pierwszą wersję tego modelu. Od poprzedniczki różniło go odejście od ornamentalnego stylu zdobień w kierunku nowej futurystycznej formy.
Samochód legenda – tak można w dwóch słowach określić Forda Mustanga. Do tej pory Ford stworzył dziewięć generacji swojego najbardziej znanego samochodu sportowego. Oprócz nich na rynku pojawiło się kilka mniej lub bardziej znanych edycji specjalnych. Omawiana szósta generacja Mustanga produkowana w latach 1979-1993 jest jedną z bardziej popularnych wersji tego modelu.
Ten model samochodu marki Ford nie był nigdy zbyt popularny w Polsce. Tym bardziej spotkanie Forda Cortina z pierwszej generacji z lat 1962-1966 należy w naszym kraju do rzadkości. Jednak jest kilku właścicieli, którzy zdobyli to unikatowe cacko.
Cortina powstała niejako w odpowiedzi na sukces niewielkich aut produkcji brytyjskich firm motoryzacyjnych. Oddział Forda w Wielkiej Brytanii zdecydował jednak, że nie będzie konkurował z marką Mini, ale z większymi modelami aut jak np. Morris Oxford czy Vauxhall Victor. Cortina miała być rodzinnym samochodem o podwyższonym standardzie sprzedawanym w dużej liczbie egzemplarzy.
Ford Ranger jest jednym z bardziej znanych samochodów klasy pick-up. Pierwsza generacja, którą zostanie tutaj szerzej przedstawiona, została wdrożona do masowej produkcji w roku 1983. Jednak Ford prace nad tym modelem samochodu rozpoczął znacznie wcześniej, bo już 1976 roku.
Założeniem Forda, które przyjęto przy projektowaniu Rangera było skoncentrowanie się na jakości wykonania i oszczędności paliwa. Zamierzano stworzyć samochód, który posiadałby możliwości takie jak Fordy z serii F ale byłby znacznie bardziej ekonomiczny.