Kontynuujemy nasz cykl o autach, które były dawniej głównymi rywalami pierwszych generacji Forda Mustanga. Jednym z nich oprócz opisywanych wcześniej Chevroleta Camaro i Pontiaca Firebirda był debiutujący w roku 1970 Dodge Challenger, jeden z dwóch samochodów tzw. E-body produkowanych przez koncern Chrysler. Jednak jeśli dokładniej zainteresujemy się tym modelem Dodge’a to zobaczymy, że nie do końca został on stworzony w celu walki o rynek z Mustangiem czy Camaro. Jaki więc był ten model i do kogo był adresowany?
Posts Tagged ‘Mustang’
Przedwczoraj pisaliśmy o Chevrolecie Camaro piątej generacji z 2009 roku. Postanowiliśmy pójść tym tropem i dziś zajmiemy się kolejnym rywalem Forda Mustanga, którym jest Pontiac Firebird.
Firebird jest bliźniaczym modelem wspomnianego wcześniej Camaro a jego wygląd i konstrukcja jest oparta na Pontiacu GTO. Do produkcji trafił w roku 1967, a ostatnie egzemplarze tego modelu zjechały z fabryki dopiero w roku 2002. Przez te wszystkie lata samochód zmieniał się wielokrotnie.
Dziś totalna odmiana. Nie dość, że nie zaprezentujemy dziś samochodu marki Ford, to jeszcze nie będzie to auto stare ale najnowszy cud techniki. Chodzi tutaj o najnowszą odsłonę Chevroleta Camaro 2009 czyli największą konkurencję dla takich samochodów sportowych jak Ford Mustang czy Dodge Challenger. Warto jednak złamać nasze reguły, bo nowe Camaro na sezon 2009 jest autem co najmniej intrygującym.
Samochód legenda – tak można w dwóch słowach określić Forda Mustanga. Do tej pory Ford stworzył dziewięć generacji swojego najbardziej znanego samochodu sportowego. Oprócz nich na rynku pojawiło się kilka mniej lub bardziej znanych edycji specjalnych. Omawiana szósta generacja Mustanga produkowana w latach 1979-1993 jest jedną z bardziej popularnych wersji tego modelu.
Piąta generacja Forda Thunderbirda została wprowadzona na rynek w 1967 roku. Projektując nowe serię tego modelu wprowadzono sporo zmian nie tylko w kwestii stylistyki ale również mechaniki i wyposażenia. Częściowo było to wymuszone zmianą trendów na rynku motoryzacyjnym i postępem technicznym, a częściowo wewnętrzną konkurencją.
Niniejszy 1966 Mustang Shelby GT350-H Fastback ma numer podwozia SFM6S1571. Jest wyposażony w cztery biegową ręczną skrzynię biegów ale opuścił fabrykę z automatyczną, jak było w przypadku większości z tych samochodów Hertza.
Ten samochód Shelby wyszedł z fabryki 17 kwietnia 1966 i wysłany został do Dallas, gdzie był sprzedawany przez nowe Norm Williams Ford dla Hertz. Ten samochód przechodził przez kilka lat z rąk do rąk różnych właścicieli, obecnie znajduje się w dobrych rękach i został wyremontowany. Przebudowano mu kompletnie silnik i zawieszenie, które zasługuje na uwagę. Od tamtej pory przejechał ok. 2000km.
Samochód został sprzedany w 2007 roku w Monterey Sports & Classic Car Auctios. Jego cenę oszacowano wtedy na 150-175 tysięcy dolarów. Jednakże został sprzedany za 137 tysięcy dolarów.
Pierwsze lata sprzedaży modelu GT350 były dobre, ale nie były wystarczające. W celu pobudzenia sprzedaży jeszcze w 1966 r., zwrócono się do Carroll Shelby Peyton Cramer, aby wypróbował nową flotę. Ku zdumieniou wszytskich, w Hertz Car Rental Company zakupiono 1000 samochodów. Firma Hertz założyła „The Hertz Sports Car Club”, który dostarczył ograniczoną liczbę wysoko wydajnych samochodów do wynajęcia dla klientów.
Samochody mogły być wynajęte przez każdego, choć były pewne wymagania. Osoba, która chciała wynająć samochód musiała mieć co najmniej 25 lat i posiadać prawo jazdy. Większość samochodów była malowana fordowską czernią z paskami złota. Pierwsze samochody posiadały manualną skrzynie biegów, ale firma szybko zmieniła je na automatyczne, ponieważ klienci zwracali zbyt często uszkodzone przekładnie. Najczęściej można było zobaczyć te samochody podczas weekendowych wyścigów.
W 1969 roku Mustang został całkowicie odmieniony. Buda została skonstruowana z włókna szklanego i został wyposażony w pięć NACA w stylu kaptur Scoops. Zmieniono też jednostkę napędową na Cleveland 351 w układzie widlastym V8, który posiadał 300 koni mechanicznych. Zgodnie z kapturem był Cleveland 351 cali sześciennych V8, który został oceniono na 300 koni mechanicznych. Na przodzie znalazła się krata na chłodnicy wyposażona w dwa reflektory. Obręcze kół zostały wykonane z aluminium, a opony zmienione na radialne Polyglas Goodyear GT.